I november 2003 fyllde Smaragden 30 år
– När den skulle till att fylla 20 fick konstruktör’n, Lennart Sterner, själv påminna styrelsen. Samma pinsamma påminnelse hände i en paus på en lokal revy för ett tag sen. Ordförande ringde och berättade nyheten varpå redaktör’n (jag) kontaktade herr Sterner. Efter en kväll hemma hos Lennart med många skratt och häpnadsväckande information beslöt redaktionen att celebrera vårt gemensamma intresse med historier från förr.Hur det gick till när Lennart Sterner ville byta ut sin ruffade 6:a har vi väl alla hört eller läst om, men att tanken var att bara bygga en båt till sig själv, visste inte jag i alla fall. Idén var med ända tills Lennart i mars 1973 träffade Kennet Albinsson, ägar’n av Arvika Industriplast, som såg att båten skulle passa utmärkt i deras produktionslinje. ”Redan i maj/juni har vi en seglande prototyp”, upplyste han Lennart. Att Arvika Industriplast var långt komna inom tillverkningsteknologin hjälpte föga. Som ni förstår är prototypen (pluggen) rätt svårseglad. Det blev till att spendera en lång tid med en slipkloss i Värmland. Vi båtägare bruka gny över jobbet att slipa botten inför målningen varje vår, men jämför detta med att slipa fram en jämn kurvation på en plugg i ett halvår…
Hur namnet kom till har också en rolig historia. Det kom till under en promenad på Avenyn i Göteborg, då Lennart fick syn på loggan som Sandéns Juvelerare har. ”Den skulle vara snygg som segelmärke”, tänkte han, och sen var det bara att börja välja emellan dom olika ädelstenarna diamant, rubin, smaragd etc.Jag har läst att Smaragden från början var konstruerad med genua som försegel, men novemberbilderna avslöjar att både fock och självskotarskena var med från början. Första gången en genua användes var på 1975 i Stockholm i en höstsegling in till Björkö i Mälaren på S3. Lennart lånade en mellangenua från en ½-tonnare och skotade den i relingslisten. S3:an skulle ha vunnit om inte tävlingen avblåsts 20 meter från mållinjen på grund av att maxtiden var nådd.
1977 vann Lennart med en Smaragd (numret okänt) Ornö Runt. Han slog den då mest framgångsrika Sveakryssaren med 50 meter vid målgången. Smaragden var fullt cruisingutrustad med läderklädda dynor, vattenburen värme, etcPrototypen hade ingen skädda och S1:ans roder var något större än det vi har idag. Storleken motsvarade dagens roder och skädda tillsammans, med andra ord var det en förlängning av rodrets framkant upp till skrovet. Detta gav en bättre roderverkningsgrad, men sämre hållfasthet. Skäddan kom när det blev aktuellt att serietillverka båten.Som tidig marknadsföring gjorde Lennart en affisch där han utmanade 12:an Sverige till kappsegling. Teoretiskt sett borde nämligen Smaragden ha bättre prestanda än denna. Pelle Pettersson svarade dock aldrig på utmaningen, men smaragden kommer leva ett antal år till så än är det inte för sent, Pelle.Jörgen Allén, 1999.